Fulcrum reviseert goed geprijsde Racing 4, 5 en 6 schijfremwielen

Fulcrum’s Racing-assortiment biedt lange tijd betrouwbare en vaak voordelige opties voor de wegrijder. Het Italiaanse merk heeft zojuist een update aangekondigd voor zijn Racing 4 DB, 5 DB en 6 DB (schijfrem) wielen in een poging om zijn instapaanbod wat veelzijdiger te maken.

Met iets bredere velgen en tubeless compatibiliteit, lijken deze nieuwe lichtmetalen wielen zeer geschikt voor gebruik op betaalbare schijfrem racefietsen of als een betaalbare tweede wielset voor gravelbikes.

Een overzicht van wat er nieuw is

Alle drie de modellen krijgen een bredere en “2-Way Fit” tubeless-ready velgen (inclusief tape en ventielen) die als clincher of tubeless kunnen worden gebruikt. En zoals gewoonlijk het geval is voor Fulcrum-wielen, zijn ze gebouwd als een systeem met een twee-op-een spaakpatroon (het achterwiel heeft bijvoorbeeld 16 spaken aan de aandrijfzijde en acht aan de linkerkant). Alle nieuwe modellen hier bieden 24 spaken voor en achter, met behulp van ronde, rechte spaken. De aanbevolen gewichtslimieten voor de rijder zijn 120 kg.

De freehubs springen omhoog naar een snellere 36T (10º) inschakeling van het vorige 30T-ontwerp. En deze freehubs worden nu aangeboden voor Shimano (HG 11), SRAM (XDR) of Campagnolo N3W. De naven zijn ontworpen voor gebruik met: centerlock rotoren (adapters kunnen worden gebruikt voor rotoren met zes bouten). Ze rollen op afgedichte lagers met een afstelkraag met schroefdraad om lagerspeling te verwijderen (exclusief 6 DB).

Het is echter vermeldenswaard dat de grotere velgbreedtes en tubeless-compatibiliteit betekenen dat elk model iets meer gewicht draagt ​​dan voorheen. Bovendien kon de vorige generatie worden omgebouwd om op een paar verschillende astypes te passen, terwijl deze nieuwe wielen zijn vergrendeld in de bijna standaard steekassen van 100 × 12 mm voor en 142 × 12 mm voor de achterkant.

Racing 4 DB

De nieuwe Racing 4 DB heeft een 34 mm diepe afgeknotte V-vormige velg die na extrusie een beetje CNC-bewerking verdient om het gewicht verder te verlichten. De interne velgbreedte is gestegen tot 19 mm ten opzichte van de vorige 17 mm, terwijl de externe breedte een bescheiden 24 mm-cijfer is. En de velgen worden nu behandeld met lasergeëtste afbeeldingen naast de rode emblemen.

Racing 4DB.

Fulcrum citeert een cijfer van 1.710 g voor deze wielen, een bescheiden toename van 20 g ten opzichte van de vorige versie die in 2018 werd uitgebracht. De diepere rand van deze wielset betekent dat het waarschijnlijk de stijfste en meest duurzame is van de drie nieuwe modellen die zijn uitgebracht.

Deze middeldiepe lichtmetalen wielset kost US $ 596 / € 449 / £ 450 in een Shimano HG11-configuratie, met een prijs die iets hoger is voor andere freehubs.

Racing 5 DB

Als de lichtste en waarschijnlijk meest comfortabele van de drie nieuwe wielen, zal de nieuwe Racing 5 DB waarschijnlijk de meeste aandacht krijgen. Deze hebben een lager profiel 24 mm U-vormig velgprofiel waarbij de interne breedte met 3 mm is gegroeid tot 20 mm. De buitenbreedte bedraagt ​​25 mm. Net als de Racing 4 DB zijn deze voorzien van lasergeëtste afbeeldingen.

Race 5DB.

Fulcrum zegt dat deze wielen 1.660 g wegen voor het paar, een toename van 50 g ten opzichte van de vorige generatie. De detailhandel is vastgesteld op US $ 522 / £ 400 / € 399 in een Shimano HG11-configuratie.

Racing 6 DB

De Racing 6 DB is nu het instapmodel in het schijfremmengamma – de voorheen goedkoopste Racing 7 DB wordt uitgefaseerd. De 6 DB heeft dezelfde 24 mm diepe rand met een binnenbreedte van 20 mm als de 5s, hoewel de lasergeëtste afbeeldingen zijn vervangen door stickers.

Het gewicht hiervan stijgt tot 1.780 g voor het paar. Vergeleken met de 5s komt het extra gewicht van een overstap naar messing nippels (de bovenstaande modellen zijn voorzien van een lichtere legering), rechte spaken over dubbel-butted, zwaardere naafschalen en een stalen interne lagerafstandhouder (achternaaf) in plaats van de legering spacer gevonden in de 4 en 5 DB wielen. Ook maakt de 6 DB de aanpassing van de lagervoorspanning overbodig en vertrouwt in plaats daarvan op een tolerantiepassing.

De detailhandel is vastgesteld op US $ 442 / £ 340 / € 339 in een Shimano HG11-configuratie.

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Nielsalbertcx
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0