CADEX 36 schijfwielen gebruiken koolstofvezelspaken voor een enorm stijve wielset

CADEX-wielen voegden een 36 mm diepe optie toe aan zijn uitbreidende arsenaal, waardoor een hoogwaardige wiellijn werd afgerond die het met de grote kanonnen kan doen. Het CADEX-merk is voortgekomen uit Giant Bicycles om hoogwaardige wielen, zadels en meer aan te bieden voor prestatiegerichte rijders. De CADEX 36 Disc is precies op het geld voor de prestatiegerichte – aankomst met keramische lagers, koolstofspaken, een stijve rit en een fors prijskaartje van $ 3.450.

Wat zijn zij?

Het CADEX 36 schijfwiel is een prestatiegedreven lichtgewicht wielset gericht op klimmen en het maximaliseren van de gewilde stijfheid-gewichtsverhouding. De 36 is nu de ondiepste optie van CADEX, en het merk pronkt met zijn nieuwe wiel met een betere verhouding tussen stijfheid en gewicht in vergelijking met concurrenten Zipp, Roval en Bontrager (daarover meer).

CADEX omarmt volledig het haakloze hielontwerp en de bredere (dan conventionele standaarden) velgbreedte. Het complete pakket wordt geleverd zonder dat er nog een upgrade ontbreekt – verbeterde naven met keramische lagers inbegrepen.

CADEX 36 WheelSystem - ontwerp met haakloze velg

Rim details

CADEX ging all-in met het verminderen van het gewicht en het vergroten van de stijfheid van zijn nieuwe klimwielset. De velg is van carbon en haakloos, met een interne 22,4 en een externe 26 mm – iets in het midden voor moderne tubeless wielen. De velgen zijn 21-gaats voor, 24 achter, geregen aan CADEX-naven met koolstofspaken.

Hookless kan een polariserend woord zijn in de fietsgemeenschap, vooral op de weg. De CADEX-wielen zijn compatibel met verschillende bandenfabrikanten (hier vermeld), maar het lijkt op een Maxxis-zware selectie.

CADEX 36 WheelSystem - Efficiëntie

De carbon lay-up voor de velg is gesneden met behulp van lasers voor een super nauwkeurige pasvorm, waardoor CADEX kan doorgaan met verveloze velgen om het gewicht te verminderen. Maar maak je geen zorgen over deuken op een kwetsbare “ongeverfde” velg – de 36-schijfvelg ondergaat een UV-beschermende behandeling vóór het bouwproces om bescherming en een lange levensduur toe te voegen.

Het midden van de velgbreedte houdt de CADEX 36-schijf open voor verschillende maten, maar de fabrikant beweert dat 25 mm-banden de goede plek zijn. Er is geen maximale breedte gespecificeerd, en aangezien Giant/CADEX opmerkte dat sommige van zijn atleten de CADEX 36-schijven op grind zouden rollen, vermoeden we dat de 40 mm-specificatie op het compatibiliteitsblad de max zou kunnen zijn.

CADEX 36 WheelSystem - DBL en R1-C30 naaf

Opgewaardeerde DT-Swiss hub

Voor hubs op de 36 Disc ging CADEX met een hybride keramisch lager (een upgrade van de 45 en 65 wielen) en een bijgewerkte freehub. De freehub body is gebaseerd op het DT-Swiss EXP ratelsysteem. De CADEX-versie maakt gebruik van een 30T (meestal een 36T) sterdriver en biedt freehub-body’s die passen op Shimano-, SRAM XDR- en Campagnolo-cassettes in wegstijl.
CADEX beweert dat het 30T-ratelsysteem (een solide middenweg voor wegbetrokkenheid) ook de algehele weerstand van de naaf vermindert.

CADEX 36 WheelSystem - Acceleratie

Koolstof spaken

Een van de meer opmerkelijke en aanzienlijk gewichtsbesparende componenten van de CADEX 36-constructie zijn de spaken – koolstofvezelspaken. CADEX beweert dat het koolstofpaar met lichtmetalen eindspaken bijna 46% lichter is dan DT-Swiss Aerolite-spaken, een gewaagde claim en een grote marginale winst.

CADEX 36 Schijfstijfheidsclaims

Het lijdt geen twijfel dat CADEX uitkwam om van de CADEX 36 Disc een van de stijfste wielsets op de markt te maken. De wielset komt binnen op een geclaimde 1.302 g die erg licht is, maar niet de lichtste die er is.

CADEX 36 schijfstijfheid versus Bontrager

De grootste zorg toen CADEX de 36 Disc creëerde, was de stijfheid en de voorwaartse voortstuwing die de wielset aan de rijder bood. Hoewel de aero-gegevens ontbreken in de witte CADEX-bladen, zijn de gegevens over stijfheid en gewicht overvloedig.

Voor deze test nemen de ingenieurs van CADEX het stuur en monteren het zoals het op de fiets zou zijn. Voer vervolgens een doorbuigingstest uit om een ​​statisch stijfheidsgetal te verkrijgen. Ze meten ook het trappen en de stijfheid – ze vergrendelen de naaf op zijn plaats en nemen gegevens van de spaakopwinding.

Is een stijver wiel sneller?

Waarom is het CADEX-wiel stijver dan concurrenten? Een onderdeel zou de carbon spaken kunnen zijn, gecombineerd met een systeem dat stijfheid waardeerde boven elke andere variabele.

Komt dit overeen met een snel wiel? Mogelijk – ik vermoed (we hebben deze wielen nog niet gereden) dat ze een aanwinst zijn voor klimetappes en totale verticale kilometers. Ik denk niet dat stijfheid iets is waar rijders naar zullen zoeken op een geplaveid podium of zoiets in de klassiekers. Ik vraag me op dezelfde manier af waarom een ​​rijder zo’n stijf wiel zou willen voor een grindrace. De snelheid van een wiel hangt sterk af van de algehele rijkwaliteit, en daarvoor kunnen we nog niet spreken.

www.CADEX-cycling.com

CreditSource link

Nielsalbertcx
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0