Chris Froome (Israel Start-Up Nation) is teruggekeerd van een hoogtetrainingskamp van drie weken op de berg Teide in Tenerife, wat hem naar eigen zeggen in staat heeft gesteld “een grote stap voorwaarts te zetten” voor de Tour de France.
De viervoudig Tourwinnaar worstelt met vorm sinds hij terugkeerde naar het racen na de crash van medio 2019 die zijn carrière dreigde te beëindigen, maar suggereerde dat hij competitiever zal zijn wanneer hij zondag aan de start komt in het Critérium du Dauphiné.
Naast het blijven werken aan de spierkracht in zijn rechterbeen – waar hij bijna twee jaar geleden een dijbeenbreuk opliep – concentreerde Froome zich op een ander aspect van zijn voorbereiding op Teide: zijn gewicht.
“Ik arriveerde in dit kamp op 71 kilogram, na een paar gemakkelijke dagen en een paar lange vluchten. Veel daarvan zullen ook volledige glycogeenvoorraden en vochtretentie zijn geweest, maar ik had zeker wat gewicht te verliezen,” Froome zei in zijn laatste Youtube video.
Froome legde verder uit hoe een bijzonder slopende dag op de fiets was afgestemd op zowel het vergroten van de conditie als het afvallen.
“Er waren vandaag twee hoofddoelen, één om kwalitatief hoogstaand werk te krijgen en het tweede doel was om een beetje vet te verbranden,” zei hij.
“We hebben in totaal iets meer dan twee uur aan intensiteit gedaan in de rit van zes en een half uur, met inspanningen variërend van vijf minuten tot 30 minuten. Toen aan het einde van de rit, toen we eenmaal leeg waren van alle intervallen , we hebben nog twee uur gedaan, eigenlijk alleen op het water. Als je al plat, moe en leeg bent, ga je gewoon nog twee uur door. Het is op een zeer lage intensiteit, maar hier op 2000 meter voel je het zeker.
“We begonnen de dag met een volledig koolhydraatarm ontbijt – waarschijnlijk 300 gram rijst en ook een eiwitomelet voor wat proteïne. Tijdens de rit elke 20-30 minuten bijvullen met meer koolhydraten – bananen, rijstwafels, gels, energierepen, evenals koolhydraatdranken. Het was de volledige koolhydraatoptie terwijl je het kwaliteitswerk deed en vervolgens achteruit ging en de rit afsloot met een paar uur low carb, alleen op water, gewoon om die vetverbrandingscapaciteit echt te activeren. “
Froome legde uit dat hij zo’n trainingsdag normaal gesproken tussen de 2 kg en 2,5 kg lichter afloopt dan hij ‘s ochtends begon, maar dat het niet allemaal verbrand vet was en dat de glycogeenvoorraden die avond zouden moeten worden aangevuld.
Toch viel hij aan het einde van het kamp in totaal meer dan twee kilo af, waardoor hij op racegewicht kwam, ook al valt er nog meer te verliezen tegen de tijd dat de Tour de France over een maand begint.
“Het doel was om onder de 69 kg te komen en ik ben er”, zei hij. “Ik ben heel blij met hoe dat is gegaan. Als ik nu voor de Tour de France nog een kilo kan afvallen, zou dat precies zijn waar ik wil zijn.”
“Het is een hele strijd geweest om af te vallen, het wordt er zeker niet makkelijker op, hoe ouder je wordt. Ik heb vooruitgang geboekt, maar niet zoveel als ik had gehoopt, maar ik voel me er zeker beter door. Ik heb Ik heb nog een paar weken voor de Tour de France, dus hopelijk is het iets waar ik aan kan blijven knagen en wat slanker in de Tour kan komen dan ik nu ben.”
Froome zal zich opstellen bij de Dauphiné, die zondag begint en acht dagen in Zuidoost-Frankrijk loopt. Daarna keert hij terug naar de hoogte voor nog een trainingskamp van twee weken voorafgaand aan de start van de Tour de France in Bretagne op 26 juni.
“Ik heb absoluut het gevoel dat dat blok op hoogte een grote impact op mij heeft gehad. Ik heb het gevoel dat ik daar een grote stap heb kunnen zetten”, zei Froome.
“Ik hoop zeker dat ik dichter bij de plek ben waar ik moet zijn als ik nu aan het racen begin, dan voorheen dit seizoen.”
Froome sloot zijn video af met nog een ironische opgraving bij schijfremmen.
Hij veroorzaakte opschudding toen hij eerder dit jaar zijn YouTube-kanaal lanceerde met een recensie van zijn nieuwe Factor-fiets bij Israel Start-Up Nation, alleen om vernietigend te praten over de schijfremmen. De technologie is de laatste jaren wijdverbreid in het profpeloton, maar hij wees erop dat nog niemand met een schijfremfiets naar de overwinning in de Grand Tour heeft gereden.
“Het is interessant om weer een Grand Tour te zien die naar velgremmen gaat”, zei hij, verwijzend naar zijn voormalige teamgenoot Egan Bernal, die de Giro d’Italia leidt met nog twee etappes te gaan.
“Ik denk dat schijfremmen nog geen Grand Tour hebben gewonnen. Ik denk dat Richie Porte het dichtst in de buurt is gekomen, met de derde plaats in de Tour de France van vorig jaar. Ik hoop echt dat we daar binnenkort iemand zullen zien met schijfremmen . “